Spitsuur op de Westerschelde

Een drukbevaren water, of zoals de Zeeuwen hem noemen: d'Onte. Het is zelfs één van de drukst bevaren wateren ter wereld. Terwijl de vele zandplaten en getijdeverschillen het de schepen niet makkelijk maken. Maar dat houdt weinigen tegen. Zo blijft de Westerschelde de Zeeuwse economie voortstuwen. Lees en leer hier meer.

20.000+ containers

Grootste containership Madrid Maersk

51°23'01.7"N
3°45'02.3"E
Kanaal van Gent naar Terneuzen
Westerscheldetunnel
32 km
6.6 km
Maersk
Luxe super jachten van Zeeuwse Bodem

Damen Schelde Naval Shipbuilding

51°23'01.7"N
3°45'02.3"E
Kanaal van Gent naar Terneuzen
Westerscheldetunnel
32 km
6.6 km

Export Zeeuwse mosselen

51°23'01.7"N
3°45'02.3"E
Kanaal van Gent naar Terneuzen
Westerscheldetunnel
32 km
6.6 km

399

Met zijn 399m lengte, 58m breedte en 16m diepgang domineert de Madrid Mearsk onder de containerschepen.

1875

Al sinds de geboorte van zeeheld Michiel de Ruyter is Vlissingen een maritieme hotspot. De Koninklijke Marine en internationale vloten kunnen sinds 1875 niet zonder de scheepswerf van Damen Schelde Naval Shipbuilding in de Westerscheldestad.

36

Nederland produceerde in 2016 ruim 36 miljoen kg mosselen. Veel is voor de export.
01
03

Het maritieme karakter van Vlissingen

Deze Zeeuwse havenstad heeft een onverschrokken voorkomen en dat ligt niet alleen aan de strategische ligging en het rijke scheepvaartverleden. Al sinds de geboorte van zeeheld Michiel de Ruyter is Vlissingen een maritiem middelpunt. Wie groot(s) wil worden, moet klein beginnen. De lokale handel in huiden, zout, haring, teer en wol groeide dan ook uit tot een haven op wereldniveau. Schepen vanuit verschillende continenten meren hier aan. Van container- en cruiseschepen tot onze eigen Westerschelde ferry. Zelfs de hofleverancier van de Koninklijke Marine onderschat de unieke ligging van Vlissingen en de scheepvaart in de Westerschelde niet.
Leven aan de Westerschelde

Werken, recreëren en vervoer

Scheepvaart Westerschelde
De handelsroute over de Westerschelde brengt veel bedrijvigheid met zich mee. Elke vijf minuten zie je een schip voorbijvaren. De zeearm is een belangrijke transportader voor de economie in binnen- én buitenland. Door de uitzonderlijke open verbinding met de Noordzee en de Schelde is het een waardevolle toegangspoort tot de haven van Antwerpen. Maar de industrie die dankzij de Westerschelde welvaart is niet de enige pijler van het gebied. Voor de landbouw zijn de mogelijkheden van de Westerschelde onuitputtelijk: de vruchtbare kleigrond, zilte teelt en aquacultuur. En aan de oevers van de zeearm gedijen natuurgebieden 't Zwin, de Braakman en het Verdronken Land van Saeftinghe. Het biedt vogels een populaire broed- en overwinteringsplaats. Meer over de natuur in de Westerschelde lezen?  
Roel Brugge, eigenaar creatief bureau

“Iedereen die een leven aan zee heeft ervaren, zal dit altijd blijven nastreven”

Als jonge Zeeuw vertrok hij naar de Hotelschool in Maastricht om te studeren. Later volgde hij nog een master in Utrecht. Zijn werk als business consultant in Amsterdam wisselde hij af met lange reizen door China, Australië en Zuid-Amerika. Toch keerde hij na 11 jaar terug naar Zeeland.

Lees meer over pionierende organisaties
Om deze video af te kunnen spelen dien je de marketingcookies te accepteren,wijzig hier je cookie instellingen
De Cold Water Coast is een unieke kuststrook die zich uitstrekt van de Noordkaap in Noorwegen tot de Cabo da Roca (meest westelijke stukje Europees vasteland, vlakbij Lissabon). Vlissingen is het centrum van het West Europees kustgebied.
Noordkaap in Noorwegen
5800kilometer
Cabo da Roca